04 augusti 2013

Äntligen bröllopstårta!

Igår, den 3/8-2013, gifte sig min svägerska och jag som har längtat så mycket efter att göra bröllopstårta fick äntligen tillfälle att göra en! Tjohoo!! Önskemålet var att allt på tårtan skulle vara ätbart, alltså ingen sugar paste, för i ärlighetens namn så är väl det knappt ätbart, eller??, det är ju sååå sött och oftast det som ligger kvar på tallrikarna när folk ätit färdigt och ligger de inte kvar så brukar jag alltid tänka, "oj, stackare nu har du känt att du varit tvungen att äta upp det bara för att du blivit serverad det" så nu mer säger jag alltid till att man gärna får låta bli att äta sugar pasten för det är mer som dekoration, men vissa äter det ändå, vilket för mig är obegripligt, hehe. På toppen ville de ha ett chokladtäckt jordgubbsbrudpar som de sett bilder på och så vill de att tårtan den skulle innehålla fläder som de tycker väldigt mycket om. Sen var det bara att börja spåna på ideér utefter önskemålen och såhär blev resultatet.



Tårtan innehöll fläder/citronbottnar, fläder curd, smultronmousse, vit choklad/flädermousse spacklad med vit choklad/citronmarängsmörkräm och sedan dekorerad med choklad ganache och jordgubbar. 

Jag har fått en del förfrågningar om hur jag gjorde chokalden och vilket recept jag använde. Först skulle jag göra den efter ett recept från en very cherry chocolate cake, där man också har choklad ganache rinnande nerför tårtan på detta viset, men det ville sig inte alls, det skar sig helt, så jag fick helt enkelt lita på mig själv och göra lite på känn, hehe. Det är det som är lite kul med bakning, det är alltid lite spänning då man ofta måste hitta på lite själv och finna nya lösningar, så är det i alla fall oftast för mig, hihi. Visserligen är det kanske inte så kul just i stunden, men efteråt, när man löst problemet och man ser resultatet, då växer man lite för varje gång och så man har lärt sig något nytt. Men för att ni ska slippa experimentera och så, så kommer här ett  recept på denna choklad ganachen och hur jag gjorde:).

Choklad ganache 
recept
1,5 dl grädde
200 g mörk choklad
en klick smör 

Värm grädden i en kastrull och rör ner chokladen och smöret. Rör runt tills allt smält och blivit jämnt och blankt. Skulle chokladen bli för fast så värm mer grädde och häll i försiktigt, känns den för lös så ha i mer choklad, man får helt enkelt känna sig fram. Låt sedan chokladen svalna lite. Känn på den med skeden så den är lite trögflytande men ändå så den liksom rinner ut. Sen är det bara att skeda ut ganachen över tårtan. Jag började med kanterna, hällde försiktigt lite i taget en bit in och hjälpte sedan till med en sked att liksom putta chokladen över kanten och sen jobbar man sig inåt och runt tårtan. Ska man göra en våningstårta som jag så gör man bottentårtan klar med ganach och allt, sedan monterar man den färdigspacklade mittentårtan och häller sedan ganachen över den och tillsist monterar man topptårtan och skedar sedan tillslut ganachen över den. Sen är det klart, svårare än så är det inte, det gäller bara att få till en bra ganache:).





Dagen var magisk och det strålade verkligen lycka och kärlek om det fina brudparet. Finaste, älskade ni, stort stort grattis och all lycka till er i ert äktenskap!


1 kommentar:

  1. Alltså vilken härlig tårta du gjort! :)Sitter och googlar inspiration för vår kommande bröllopstårta som jag tänkte göra själv...:) Kommer att ta några dar ledigt före festen, så att jag hinner baka, men med små barn hemma så är tiden alltid knapp. :) Så vill hitta en tårta som jag kan göra helt klar senast dagen innan. Så ingen gräddtårta ;) och jag avskyr smaken av maripan och sockermassa, så helst inte såna tårtor heller....:) Den här bilden har jag sett fast hur många gånger på nätet, och bara längtat efter att få smaka på den :) Har du receptet på den där smörkrämen/marängsmörkrämen på din blogg? :) Måste kanske göra ett smakprov och se va jag tycker :) Tack för en enorm inspirationskick!

    SvaraRadera