09 oktober 2014

Chocolate Marshmallow Cookies

I somras när vi var bortbjudna ville jag baka något att ta med, jag tycker ibland det är roligare att ge bort ett bakverk eller liknande än en blomma eller en flaska vin. Så jag googlade som vanligt efter något smarrigt recept och hitta till min glädje ett på chocolat marshmallow cookies som var översatt på svenska:). Receptet hittade jag inne på bloggen Bambi , tack för ett jättebra recept, jag delar det även här nere med någon lite mindre ändring. De var fantastiskt goda och blev en favorit kaka som bakats många gånger här hemma sedan dess, barnen älskar dem! Jag tipsade i somras om receptet i en bakgrupp på fb och sedan bakade hela Sverige dessa kakor ett tag kändes det som. De blev väldigt populära och de flesta älskade dem men självklart fanns det även de som inte tyckte om dem alls, det är nog lite antingen eller. Idag tog jag iaf med dessa godingar till jobb och de blev väldigt populära och många ville ha receptet, så här kommer det:). 




Hemmagjord rabarbersaft och marshmallow cookies redo att ges bort:).



Chocolate Marshmallow Cookies
36st

18 st marshmallows (normal stora)
1 ½ dl kakao
5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
115 g smör, rumstempererat
1 dl farinsocker 
2 dl strösocker + ½ dl att rulla kakorna i
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
 
1. Klipp marshmallowsen på hälften och ställ in i frysen medan du förbereder kakdegen.
2. Sätt på ugnen på 200 grader.
3. Blanda smör, farinsocker och socker till en jämn massa.
4. Tillsätt ägg och vaniljsocker. Blanda väl.
5. Blanda i vetemjöl, bikarbonat, salt och kakao lite åt gången.
6. Ta en bit kakdeg och rulla till en liten boll i handen, platta ut i handflatan och lägg i en marshmallow, forma degen runt om och rulla den till en jämn boll.
7. Rulla varje boll i stösocker och grädda sedan i ugnen i 4-6 minuter. I min ugn tar det nästan 6 minuter, efter 5 minuter står jag och tittar in i ugnen, när det börjar spricka på ytan är de färdiga, de går fort i slutet så man får vara beredd:). 

P.S. De går utmärkt att frysa!







Kramar/Fia



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar